tirsdag 1. september 2015

Spansk kyllingform

Jeg elsker alt-i-ett-former! Mye kan gjøres klart på forhånd og mens formen står i ovnen kan mor (eller helst far!) rydde kjøkkenet. Kanskje jeg er sær - eller kanskje jeg bare er jente - men jeg nyter maten så mye mer hvis det er ryddig rundt meg! Og etter måltidet kan man bare rulle bort til sofaen for en liten middagslur. (Som om det noen gang skjer med små barn i huset...!) Her møtes kyllingfilet, chorizo, potet og rødløk i en herlig miks. Veldig enkelt og kjapt å forberede!


Til fire trenger du:
4 kyllingfileter
300 gram chorizo, i tykke skiver
2 rødløk, delt i tykke båter
900 gram småpoteter, delt i to
revet skall av 1 appelsin
1 ts oregano
2 ss olivenolje
salt og pepper

Varm ovnen til 225 grader.

Ha potetene i en stor, ildfast form og ringle over oljen. Dryss over appelsinskall, oregano, salt og pepper. Stek midt i ovnen i 15 minutter.

Ta ut formen, legg i løk og chorizo og stek videre i 15 minutter til.

Brun kyllingfiletene kjapt og krydre med salt og pepper. Legg oppå grønnsakene og stek i enda 15 minutter.

Server med godt brød og gjerne en salat hvis du er i det grønne hjørnet.


Tips: Du kan gjerne ha i mer grønnsaker, paprika for eksempel tror jeg ville vært veldig godt! Kutt i grove biter og ha i samtidig med løk og chorizo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar