fredag 18. september 2015

Sitronformkake

Jeg hadde helt glemt denne kaken. En søndag spurte jeg mannen i huset om jeg skulle bake noe. Han bladde opp i kokeboken min og pekte på denne. Jeg kunne ikke en gang huske at jeg hadde bakt den før. Men det hadde jeg visst, flere ganger påstod han. Så da er det vel sant da! God er den ihvertfall og jeg tror ikke jeg kommer til å glemme den igjen!


Til 1 kake trenger du:
2 ss mykt smør
2,5 dl sukker
3 egg
1 dl sitronsaft (fra ca. 2 sitroner)
1 ts sitronessens
1 ts vaniljeekstrakt
1 ts bakepulver
3,5 dl mel
Glasur:
3 ss melk
2,5 dl melis

Varm stekeovnen til 175 grader.

Rør sammen smør, sukker, egg, sitronsaft, sitronessens og vaniljeekstrakt. I en annen bolle, bland sammen mel og bakepulver. Hell det våte over i det tørre og bland sammen.

Smør en brødform på ca 25x10 cm. Hell røren i formen.

Stek kaken midt i ovnen i 45-50 minutter. Kaken skal være helt gjennomstekt - sjekk med kakenål eller tannpirker.

Avkjøl helt i formen.

Sett kaken på serveringsfat. Bland melis og melk til glasur og hell over den avkjølte kaken. Sitronformkaken smaker aller best dagen etter den er bakt. Så lenge klarte ikke vi å vente!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar