fredag 25. september 2015

Cakepops

Disse er ikke så veldig vanskelige å lage, men det tar litt tid. Hvis du skal ha dem til for eksempel barnebursdag så anbefaler jeg å lage dem dagen i forveien. Cakepops kan varieres i det uendelige, et kjapt google-søk viser hvor utrolig mange kreative sjeler det finnes der ute (som er myyye flinkere enn meg). Mine er så enkle du kan få dem, laget med rester av Nesquick kaken jeg har lagt ut oppskrift på tidligere.


Til ca 25 cakepops trenger du:
1/4 nesquick kake eller annen enkel sjokoladekake
1 dl squeezy bringebærsyltetøy
100 gram hvit sjokolade eller candy melts
kakestrøssel
25 kjærlighetspinner

Smuldre kaken i en bolle. Ha i syltetøyet og bland godt til du har en jevn masse. Test om du kan ta en skje av massen og rulle til en liten kule. Hvis ikke, ha i litt mer syltetøy. Nesquick kaken er veldig saftig, så det kan godt være du trenger mer syltetøy dersom du bruker en annen kake.

La kakemassen avkjøles i kjøleskapet i en halvtimes tid. Bruk en spiseskje måleskje til å ta ut "deig", trill til kule og stikk en pinne omtrent halvveis inn. Sett i glass, isopor eller blomsteroasis. Fortsett til du har 25 cakepops.

Avkjøl i minst 1 time.

Smelt sjokoladen eller candy melts i vannbad. Ta en og en cakepop og bruk en skje til å helle over flytende sjokolade. Eventuelt kan du bare duppe toppen av kaken i sjokolade. Hold opp ned og la overflødig sjokolade renne av. Hvis du vil ha kakestrøssel på, heller du det over før cakepopsene settes til avkjøling igjen.

Avkjøl til sjokoladen er stivnet. Oppbevar kjølig til cakepopsene skal spises.


Tips: Candy melts og kjærlighetspinner kjøper jeg på Panduro.
Tips 2: Jeg syns candy melts er enklere å jobbe med enn hvit sjokolade. Sjokoladen ble tykkere og litt vanskeligere å få jevnt fordelt. På bildene har jeg brukt sjokolade.
Tips 3: Du kan gjerne farge den hvite sjokoladen med konditorfarge dersom du ønsker en annen farge. Eller bruke candy melts som kommer i mange forskjellige farger.

Hehe, høres ut som jeg er sponset av candy melts!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar