mandag 27. juli 2015

Linguine med scampi og sopp

Jeg kunne levd på pasta! Pasta og saus, trenger ikke mer. Kanskje en suppe av og til. Og kake. Godt brød! Varmende gryte... Ok, matvraket i meg tar over. Litt av alt, tror jeg vi sier. Men denne pastaen er god. Mannen i huset var ikke særlig begeistret, men det var jeg! Kanskje det er en jente-rett? Kremet saus med ost, scampi, sopp og pasta kan ikke bli feil i min munn ihvertfall!


Til to porsjoner trenger du:
200 gram rå scampi, skrelt og renset
100 gram sjaminjong eller aromasopp, i tynne skiver
1 hvitløksfedd, finhakket
1,5 dl fløte
1 dl revet parmesan
1 dl revet mozzarella
1 ts tørket basilikum
1/2 ts paprikapulver
1/2 ts chiliflak
1/2 ts salt
150 gram linguine (spaghetti eller tagliatelle kan brukes i stedet)

Hvis du ikke er vant til å bruke scampi, kan du sjekke her for å se hvordan man skreller og renser dem.

Kok pasta etter anvisning på pakken. Ta vare på litt av kokevannet.

Stek scampiene i litt olje i 1 minutt på hver side sammen med hvitløk over middels varme. Dryss over basilikum, paprika, chiliflak og salt, rør og sett til side.

Stek soppen i samme stekepanne til den er brun og myk. Ha på litt salt. Hell over fløte og ha i ost. Varm opp og rør til osten er smeltet. Ha den ferdigkokte pastaen og scampiene i sausen. Smak til med mer basilikum, paprika, chiliflak og salt. Hvis sausen er for tykk, blander du i litt av kokevannet fra pastaen til ønsket konsistens.

Server med godt brød. Hva med dette brytebrødet?

Oversatt variant av denne oppskriften.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar