tirsdag 25. august 2015

Kyllinglår med rotmos og ovnsbakte grønnsaker

Etter en uke på hytten Bergen og en i villa i Italia var det godt å komme hjem til eget hus og eget kjøkken! Jeg liker godt å reise, men det er først når jeg er ute på tur at jeg merker hvor utrolig hjemmekjær jeg er. Borte bra, men hjemme best!

Her hjemme er jo høsten kommet for fullt! Det er få ting sier høst for meg som rotgrønnsaker! Dette er enkelt, kjapt og veldig, veldig godt! Saftige kyllinglår med sprøtt skinn, myk mos og deilige, ovnsbakte grønnsaker, mmm! Du kan også lage retten med kyllingbryst hvis du heller vil det. Da bruner du dem kjapt og steker oppå grønnsakene i 15 minutter.


Til fire trenger du:
Kylling:
4 kyllinglår
salt og pepper
smør
Mos:
1 stor søtpotet, i små biter
2 mellomstore poteter, i små biter
2 gulrøtter, i små biter
3 ss smør
salt og pepper
Ovnsbakte grønnsaker:
1 rødløk, i tynne båter
2 hvitløksfedd, i skiver
2 gulrøtter, i skiver
3 sjampinjong, i skiver
salt og pepper
olivenolje

Varm stekeovnen til 200 grader.

Begynn med kyllingen. Skjær noen snitt i skinnet på hvert lår og krydre med salt og pepper. Stek i smør på middels-høy varme til skinnet er gyllent og sprøtt.

Legg rødløk, hvitløk og gulrøtter i en ildfast form, ringle over olivenolje og krydre med salt og pepper. Stek i 10 minutter.

Legg kyllinglårene over grønnsakene i den ildfaste formen og legg sjampinjongskivene rundt. Stek i 20 minutter.

Kok grønnsakene til mosen møre. Mos dem med en potetmoser eller i en food processor hvis du vil ha helt fin mos uten noen klumper. Ha i smør og smak til med salt og pepper.

Server!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar