torsdag 24. september 2015

Tagliatelle med scampi, spinat og tomat

Nye pastaoppskrifter er alltid velkomne hos meg, så da jeg snublet over denne oppskriften måtte jeg bare prøve den! Jeg har vært svak for kremede sauser lenge, men nå tror jeg det er i ferd med å endre seg. Her får pastaen selskap av scampi, spinat og tomat i en spicy smørsaus med god hvitløksmak. Perfekt alene-hjemme-mat eller kosekveld-med-kjæresten-mat.


Til to trenger du:
200 gram rå scampi, skrelt og renset
2 hvitløksfedd, finhakkede
2 ss smør
1 dl frossen spinat, tint (du kan godt bruke fersk, da koker du den først)
3 tomater, delt i åtte
1/2 - 1 ts chiliflak (jeg fant på Søstrene Grene)
saften av 1/4 - 1/2 sitron
salt og pepper
revet parmesan
175 gram tagliatelle (eller annen pasta)

Gjør klar alle ingrediensene.

Sett på pastaen først, for dette går fort! Kok etter anvisning på pakken.

Stek scampiene i 1 ss smør sammen med halvparten av hvitløken på medium-høy varme. Krydre med 1/2 ts chiliflak, salt og pepper og stek i 1 minutt. Snu og stek på andre siden i 1 minutt.

Ha i tomater, spinat og resten av hvitløken. La det surre til tomatene er myke.

Ha ferdigkokt tagliatelle i pannen med scampi sammen med 1 ss smør. Smak til med salt, pepper, mer chiliflak og sitronsaft og bland godt sammen.

Server gjerne med revet parmesan og godt brød.


Håper det smaker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar